Hvidt Snit, Lotte Petri

“Læs den, Ditte”.  Og det gjorde jeg så….

På Krimimessen var jeg heldig at opleve Lotte Petri tale med Jens- Peter Haugen (mener jeg han hed) sammen med en journalist drøfte dels Lotte Petris nyeste skud på stammen “Djævelsens Værk” og delsvist også eksorsisme. De talte om det i meget interessante vendinger. Faktisk stillede journalisten et måske letkøbt spørgsmål – om eksorcismens udtryk om at komme med blasfemiske udtryk kunne sidestilles med Tourrette syndrom. For at understrege spørgsmålet blev der ligesom pause mellem ordene til at understrege og konkretisere hvordan det kunne lyde: “sådan som i pik, patter…” understreget med en lummer fnisen (over måske egen blufærdighed/modighed).

Jeg synes alle lo. Jeg gjorde ikke! Jeg var så opslugt at stemningen – altså den inden der blev pik. jeg kredsede rundt i tankerne om den katolske eksorcist  og Lottes meget interessante research og møde med selvsamme i København.

Kunne det ikke være spændende med et oplæg (som nok aldrig kommer til at ske – især hvis fordrag i dens form kan risikere at blive beplumres af useriøsiteter (nb. jeg fordømmer ikke pjat og pjank). Men tænk… En eksorcist med taletid i en stram ramme uden fordømmelse og pjat.

Jeg kunne ikke slippe denne seance, og havde allerede sæt et kryds på min indre bogliste udfor Lotte Petri. Senere samme dag sad jeg bag Jens Peter Haugen i et foredrag om retskemi (giftmord, rets kliniske arbejdsgange osv.), så blev jeg lige igen mindet om Haugen, Petri og eksorcismen.

SÅ…. da jeg kom hjem startede jeg i den gale ende af Lotte Petris perlerække af krimilitteratur:

Djævelens Værk først, så Hvidt Snit efterfølgende.

Min søster havde på et foto scannet min bogreol: “Jeg skal låne den, og den, og den”. Da hun bad om Hvidt snit: så måtte hun altså vente!

“HVIDT SNIT”, Lotte Petri, Turbine krimi

Sikke en overbevisende og gennemarbejdet krimi, hvor der er smæk på uhyggen og forviklingerne. Jeg er pjattet med læge og forsker Selma Eliassens univers. Sammen med Selmas grundighed og lægefaglighed, alt det andet retsmedicinske blandet sammen med de farligste kriminelle på Sikringen, en død ulv og forgiftninger: Ja det er gryden rørt tilpas til en god gedigen krimi, som du godt kan skrive på listen.

Enjoy

/Ditte

 

Skriv en kommentar