Mørkemanden af Lotte og Søren Hammer (Gyldendal)


Så er jeg klar igen med en ny og interessant roman til Jer. Ordene er mine, vejledningen ligeså, men det er Jeres bog- valg. Jeg hører gerne på kommentarer eller lignende.

Jeg har pt ikke det store læsetempo, så det undskylder jeg. Det kommer igen. 

Nu til Mørkemanden… Søren Hammer kiggede lidt skeptisk på mig under Krimimessen, da jeg sagde “Mørkemanden virkede lovende”. Ham scrollede frem til min søns hjemmegjorte bogmærke – og konstaterede at jeg kun var nået til side 30. “Så er bogen knapt igang”. Godt ord igen, Søren. Den skarpe læser opdager nok nu: Krimimessen i Horsens; det var da i marts eller april. Hold da op din læsehastighed er da helt til hundene, Ditte. Men ak jeg har gennemgået en vild tid her i 2017, hvor jeg har bølget meget i “ups and downs” (til dels stadig). Så nogle romaner har jeg startet og lagt på hylden – uden er var noget galt med den – for at starte igen efter en rum tid.

Til Mørkemanden – og netop som Søren Hammer sagde: 30 sider kan man ikke helt endnu vurdere bogens kvalitet ud fra. Og det er absolut IKKE ensbetydende med at de første 30 sider er røvsyge. Niks … de er rigtig gode. 

Lotte og Søren Hammer gør det igen. Jeg var voldsomt begejstret for “Pigen i Satans Mose” (4. Bog i serien om Konrad Simonsen). Her får jeg igen smæk for skillingen. Igeb har de at i essensen af den gode krimi. 

Opbygget med den særlige struktur, som virker, men også toppet og krydret med et indblik hvad der sker, når kriminalsager forvikles, glemmes og hemmeligholdes. 

En gammel fordækt og “glemt” sag finder Konrad Simonsen, som i starten ager i uigennemsigtige relationer og mærkelige interaktioner, som ikke umiddelbart giver mening. Samtidig er Arne, Komtessen og Klavs igang med en fængslende sag om manglende hænder. Kyniske og horrible handlinger. 

Selvom Konrad Simonsen langsomt forstår alvoren, skabes der igen et spændende samarbejde med “the old gang” – Konrad Simonsen, Arne, Klavs, Komtessen og Anica. 

Spændende hvad der kommer til at ske med Konrad i fremtiden. Mørkemanden er meget spændende og fængslende. Jeg kunne ikke lægge den fra mig. 

Hvis du nyder en god krimi med drab og lemlæstelse, politik og PET, forviklinger og uhygge: Og hvis du bare må læse krimi med spænding imellem kapitlerne. 

Så vil jeg anbefale Mørkemanden som et virkelig godt bud.

God læselyst

//Ditte

Skriv en kommentar